Testování se nebojí děti, ale hlavně špatní učitelé

Učitel národů | 23.02.2014

Dobrý den,
se zájmem jsem si přečetl některé příspěvky, ale - jakkoliv bych na web stránách seriozně se tvářící iniciativy čekal opak - seriozní odbornou diskusi nenašel. Spíš mi to přijde, že se skupinka "znalců" školství zabetonovala ve své pozici, která je založena na prostém principu - současný neutěšený stav českého školství nám vyhovuje a tím pádem je plošné testování špatné. Otázka pro mne tak zní, komu testování prospěje a komu uškodí.
Komu prospěje? Rodičům, dětem a společnosti celkově. Rodičům a dětem proto, že jim ukáže objektivní stav znalostí dítěte. Pro jedny i druhé je to důležité, protože dobrý i špatný žák má možnost se srovnat s dobrými i špatnými nikoliv ve skupině dvaceti až třiceti žáků, ale v celém ročníku.
Komu uškodí? Špatným učitelům a špatným školám. Všichni dobře víme, jak zásadní je štěstí v podobě dobrého učitele a naopak jakou hrůzou může být narazit na pitomce nebo prostě jen na člověka, který učit neumí, nemá autoritu a nebo třeba z různých důvodů zvýhodňuje některé žáky před jinými. Jinak řečeno, dobrý učitel dokáže pracovat se všemi dětmi, ten špatný jen s těmi dobrými. A i těm často spíše uškodí.
A celoplošné testování je nástroj, jak učitele sesadit z piedestalu neomezeného vládce nad výsledky školáka a dát mu jasný rámec v hodnocení.
Jsem tedy zastáncem testování, protože přináší objektivitu a informace, je ochranou pro rodiče, děti, školu i učitele.
A proč u nás testování ještě dlouho celoplošně fungovat nebude? Protože čeští učitelé ho nepřijmou. Mohlo by se totiž ukázat, že nikoliv děti, ale právě oni budou testováním vystaveni do situace, kdy najevo vyjde šlendrián, pohodlnost a neschopnost opustit zaměstnání, které sice dělám špatně, ale jinak to neumím.

Přidat nový příspěvek